Hét speerpunt van Facebook gedurende de F8: Augmented Reality

Eens per jaar ontvouwt Facebook haar toekomstplannen gedurende de F8 Developer Conference: een tweedaags evenement waarbij voornamelijk techneuten aanwezig zijn. Ondanks dat ik geen technische achtergrond heb is deze F8 toch van ongekend belang gezien de aankondigingen de koers van Facebook bepalen voor de middellange termijn. Uit de 1,5 uur durende key-note, waarbij naast Mark Zuckerberg ook andere (specialistische) executives aan het woord kwamen, heb ik een aantal key take-aways geformuleerd, vandaag bespreek ik de eerste: Augment Reality (AR). 

Gedurende de afgelopen maanden zien we de eerste vormen van AR ontstaan, weliswaar in een nog primitieve vorm. Deze zijn grofweg in 3 categorieën in te delen:

  1. Information. Voorbeeld: Het toevoegen van extra informatie (tekst/stickers) in je Instagram Story
  2. Digital Objects. Het toevoegen van Pokemons in de real world d.m.v. Pokemon Go
  3. Enhancements. Het verfraaien van objecten of gezichten d.m.v. filters of layers.

Na aanleiding van deze ontwikkelingen concludeert Facebook dat Augmented Reality dichterbij en toegankelijker is dan vooraf gedacht. De digitale camera die ieder tegenwoordig op zak heeft in zijn of haar Smartphone is namelijk de eerste stap op weg naar AR.

With real-time filters we can enhance real-time objects into Hogwarts through Augmented Reality

Facebook kondigt daarom het eerste Augmented Reality Platform aan: Camera. Binnen dit platform gaat Facebook developers tools bieden om effecten en overlays (AR) aan de camera toe te voegen. Deze overlays kunnen variëren per interesse en locatie van de persoon die ze gebruikt.  Deze functionaliteit heeft veel weg van de filters die we al kennen op Snapchat, echter legt Facebook d.m.v. 3 functionaliteiten de lat weer een stuk hoger.

  • SLAM (simultaneous localization and mapping). Door deze techniek toe te passen kan Facebook precies inschatten waar een object zich bevindt en daar objecten in schaal aan toevoegen. Hierdoor wordt de AR ervaring een stuk realistischer en vooral grappiger. Denk hierbij aan haaien die naast of in je soepkom zullen zwemmen.
  • 3D effects. Door platte 2D foto’s om te zetten in 3D foto’s kun je binnenkort 3D effecten aan je Facebook/Instagram stories of tijdlijn foto’s toevoegen.
  • Object Recognition. Door Artificial Intelligence is de ‘object recognition’ techniek van Facebook de afgelopen 4 jaar gestegen van 55% accuraatheid naar 80% accuraatheid. Hierdoor kan Facebook nu real-time herkennen waarvan je een foto maakt en daar relevante effecten aan toevoegen. Stel dat je een foto maakt terwijl je aan het joggen bent, dan herkent Facebook dit en kan automatisch sneldheid + zweetdruppels toevoegen aan je verhaal.


Wat zijn de implicaties voor publishers?

Facebook launches the first Augmented Reailty platform.

In een wereld waarin aandacht steeds schaarser wordt biedt Facebook haar gebruikers top notch technologie om deze spaarzame tijd op een leuke en grappige manier in te vullen. Vanuit Facebook is dit een aanval op een nóg groter deel van de dag die al slechts 24 uur heeft. TV, Radio maar ook andere online (nieuws/social) platformen zullen mee moeten in het gevecht om die spaarzame minuten. Stilstand is achteruitgang, zeker als je met Facebook concurreert.

Wat zijn de implicaties voor marketeers?
Mijn inziens launched Facebook het AR platform op het juiste moment: we zien een trend waarbij de (voornamelijk jongere) gebruiker van social platformen steeds liever tijdelijke content upload in de vorm van stories of snaps. Stories zijn de nieuwe Newsfeed zei David Marcus (Head of FB Messenger) onlangs al in een interview. Dus juist op het moment dat merken wat minder kansen zullen gaan krijgen om een relatie aan te gaan met de consument in de tijdlijn, biedt Facebook een breed scala aan mogelijkheden om dat in Stories te gaan doen. Bijkomend zijn, in tegenstelling tot de newsfeed, Stories full-screen waardoor ze veel meer creatieve vrijheid bieden.

Men zegt vaak: een foto zegt meer dan duizend woorden. Moet je voorstellen wat je als merk d.m.v. AR wel niet kunt overbrengen Door het combineren van interesse, real-time locatie en beelden van de consument biedt AR in Stories dé kans voor merken om op ‘the moments that matter’ iets leuks, grappigs of waardevols toe te voegen. Real-time story-telling. Een aantal voorbeelden die inhaken op de technieken die hierboven genoemd worden:

  • Een snoepmerk met krokodillen, dolfijnen of kikker winegums in het assortiment kan deze tot leven brengen in Stories. Bij die foto die je maakt wanneer je met je vriend of vriendin op de bank die nieuwste serie checkt en dit deelt d.m.v. Stories komen deze kikkers opeens je bank op gesprongen.
  • Een merk dat haar sponsoring van een voetbalclub onder de aandacht wil brengen en door middel van een real-time filter de tussenstand van de wedstrijd aan Stories toe voegt.
  • Denk aan een loterij waarbij de grote jackpot eindelijk gaat vallen. D.m.v. 3D effects kan elke gebruiker haar huiskamer transformeren en volgooien met dollar biljetten of grote gele loterij ballen.
  • Wie doet het niet? Een foto maken van dat eerste drankje tijdens dat eerste terrasje van het voorjaar? Facebook kan door object recognition herkennen welk biertje of fles wijn je aan het drinken bent en ratings van dit merk toevoegen of een borrelhapje aanbevelen op basis van je keuze.

Enfin, mogelijkheden en ideeën in overvloed. Ik ben benieuwd welke activities we dit jaar al gaan zien. De explosieve populariteit van Pokemon Go laat zien dat consumenten staan te trappelen om Augmented Reality te omarmen, het is wachten op merken en marketeers die durven te volgen!

Geintresseerd geraakt? Bekijk alvast de volledige keynote hier terug: https://developers.facebook.com/videos/f8-2017/f8-2017-keynote/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *